تاکید بر لزوم تبیین پیشرفت‌های استثنایی کشور در عرصه‌های گوناگون پس از پیروزی انقلاب اسلامی

asatid
حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در گردهمایی مجازی استادان دانشگاه‌های تهران بزرگ:

تاکید بر لزوم تبیین پیشرفت‌های استثنایی کشور در عرصه‌های گوناگون پس از پیروزی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در گردهمایی مجازی استادان دانشگاه‌های تهران بزرگ بر جایگاه استثنایی و ویژه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علومی چون نانو، هسته‌ای، پزشکی و نیز در عرصه سیاست تاکید کرد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در گردهمایی مجازی استادان دانشگاه‌های تهران بزرگ که با عنوان «جهاد تبیین، استاد انقلابی » برگزار شد بیان کرد: پیامبر اکرم رسالتشان تبیین آیات الهی است. رسالت ایشان فراهم اوردن زمینه حرکت جامعه بشری به سوی کمال بود و برای انجام شایسته این رسالت خداوند متعال می‌فرماید: دعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ . دعوتی مبتنی بر برهان و منطق و مبتنی بر دانش و علم همانگونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند در بسیاری از عرصه‌ها و حوزه‌ها مخاطب ما حق شناس است و راه ثواب را می‌داند، مسیر دستیابی به کمال برای او مبهم ایت این به عنوان یک مساله علمی،  سیاسی و اقتصادی یا فرهنگی میهم نیست، روشن است. منتها آنچه مانع پذیرش حق است همواها و هوس ها و امیال ست.

وی افزود: بسیاری حوزه‌های با انقلاب اسلامی مرتبط با تحولاتی است که در نیم قرن اخیر اتفاق افتاده است. مبارزات ملت ایران و پیروزی بر طاغوت و شکل‌گیری انقلاب ، دستاوردهای 43 سال گذشته است. مسائل مشخص است و ابهام ندارد. اگر گفتگویی مطرح می‌شود مربوط به موانعی است که موجب می‌شود مخاطب ما به دستاوردهای گرانبهای دست نیافتنی انقلابی اذعان نکند و باید این موانع را برداشت.

ابوترابی فرد در ادامه عنوان کرد:  رفع موانع نیازمند رفتار صحیح و منش مبتنی بر فضائل اخلاقی است که راه را برای استماع سخن هموار می‌کند که معمولا از آن غفلت داریم. اینجا احترام به مخاطب و ادب و تکریم و منزلت انسانی او و تکریم منزلت دینی او و آراستگی کلام و سخن به بالاترین سطح عواطف انسانی لازم است مورد توجه واقع گردد یعنی همراه کردن سخن با نیت احترام به عاطفه و برجسته کردن عواطف انسانی  که خدای سبحان هم به موسی می‌فرماید برای جهاد تبیین با فرعون مواجه شوید، سخن شما آراسته به علم و عقلانیت و با نیت عاطفه و نرمی سخن و زینت کلام همراه کنید که امکان اثرگذاری در قلب را دارد. این توصیه قرآن است.

وی در ادامه از استادان دانشگاه خواست برای هموار کردن میدان ارتقا و اعتلای جامعه اسلامی تلاش کرده و سطح دانش و آراستگی علم را در کشور ارتقا دهند. چرا که اگر استادان دانشگاه بخواهند سخن آنان در عرصه‌های مختلف در جان دانشجویان بنشیند باید ابتدا در حوزه تخصصی خود سطح دانش را ارتقا داده و منظم و با مطالعه دقیق، مبتنی بر کسب اطلاعات کامل جایگاه علمی خود را بیابند.

ابوترابی فرد افزود: در هر حوزه مرتب با حیات امروز ما باید تلاش نماییم تا سخن خود را مبتنی با مقایسه امروز ایران و دوران گذشته به خصوص در حوزه‌هایی مانند استقلال، سیاست ، علم عنوان کنیم. این مقایسه به خصوص در حوزه‌هایی چون مردمسالاری بسیار صحیح و قابل دفاع است. اکنون یک نظام سیاسی بر آمده از اراده ملی با نهادهای مردمسالار از اراده مردم شکل گرفته و این مقایسه بسیار خوبی است و اگر به درستی تبیین گردد دستاورد بزرگ و استثنایی خواهد بود.

وی بیان کرد: در بسیاری حوزه‌های دیگر هم این مقایسه تطبیقی و همزمان باید تبیین گردد . فرضا در حوزه علم باید بر پیشرفت‌های علمی و شکوفایی علم در طول 4 دهه اخیر تاکید کرد. تولید علم و فناوری ، تجاری سازی علم حتی در سال‌های اخیر، تولید ثروت موجب شده جمهوری اسلامی در مقایسه با کشورهای دیگر جهان جایگاه مهمی را به خود اختصاص دهد. خصوصا در حوزه دانش‌های نوین مثل نانو . ما در حوزه نانو امروز جایگاه ویژه‌ای داریم. امروز در حوزه تولید علم نانو و مقالات نمایه شده در ISI، ایران رتبه چهارم را ثبت کرده است این موفقیتی است که در طول 20 سال به وجود آمده است. در تولید علم نانو در توسعه فناوری نانو جایگاه خوبی داریم. در علوم هسته‌ای در لیزر و رشته‌های مختلف طب و علوم پزشکی و مهندسی و تبدیل دانش به فناوری کارهای برجسته‌ای صورت گرفته است.

ابوترابی در ادامه افزود: کمیسیون سازمان ملل متحد در آوریل 2020 در گزارشی در خصوص توسعه فناوری نانو ایران را پیشگام در سیاستگذاری نانو بعد از آمریکا و چین و در مرتبه‌ای قبل از اتحادیه اروپا معرفی می‌کند.ایران در تبدیل دانش به فناوری در 7 حوزه از نظر کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد از اروپا سبقت گرفته است. این جایگاه جایگاه استثنایی است.  همچنین در حوزه‌ای مثل حوزه دفاعی بحث جایگاه جمهوری اسلامی در دستیابی به قدرت بازدارنده ، خلق امنیت برای دنیای اسلام و منطقه جایگاه ویژه و استثنایی است. همچنین امروز وزن سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جایگاهش در جهان سیاست جایگاه ویژه‌ای است. همچنین در مذاکرات هسته‌ای در دنیای زیاده خواه آمریکا و قدرت‌های مطرح که در آن با کسی مذاکره نمی‌کنند می‌بینیم که دنیا زبان قدرت را می‌فهمد در این فضاست که یک طرف میز مذاکره کشورهای جهان و طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران است.

وی در پایان استادان دانشگاه را نماد دانش و اخلاق دانست که امروز در جهادی راستین و خستگی ناپذیز تلاش می‌کنند و اظهار امیدواری کرد در این مسیر شاهد موفقیت‌های روز افزون کشور باشیم.

انتهای پیام/

 

 

 

خبرنگار: قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.