زن مسلمان الگوی سوم؛ تکیه گاه نظام اسلامی برای نیل به تمدن نوین اسلامی است

asatid

زن مسلمان الگوی سوم؛ تکیه گاه نظام اسلامی برای نیل به تمدن نوین اسلامی است

زن متقید، عفیف و در عین‌حال بصیر و مشارکت کننده در سرنوشت خود و سرنوشت جامعه اسلامی الگویی سومی است که انقلاب اسلامی برای زن مسلمان ارائه کرده است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتبازات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، مردانی در گردهمایی کمیته‌ها و کارگروه های شورای راهبردی معاونت زنان بسیج اساتید تهران بزرگ که در دانشگاه جامع  انقلاب اسلامی برگزارا شد، با اشاره به حضور جریان ساز زنان در اسلام و در عرصه اجتماع گفت: اگر مکاتب مادیِ متجدد چند دهه است که آن هم با اغراض سیاسی و مادی زنان را در جریان سازی اجتماعی دخیل کرده‌اند، اسلام از اساس شکل‌گیری خود متوجه زنان بوده است و بالاترین مراتب کرامت را برای ایشان قائل گشته است و زنان نیز متقابلا از مهمترین عوامل قوام و دوام اسلام بوده اند.

وی افزود: پیامبر مکرم اسلام (ص) در مقاطع مختلف از خدمات بی نظیر حضرت خدیجه به اسلام به نیکی یاد می کنند و از جمله می فرمایند : «سوگند به خدا که حق تعالی بهتر از او به من نداد. وی ایمان آورد؛ در حالی که مردم کافر بودند. زمانی که مردم مرا تکذیب کردند مرا تصدیق کرد و مرا با اموالش همراهی کرد». نقش حضرت خدیجه در قوام نهضت اسلامی به ویژه در روزهای آغازین دعوت علنی مردم به اسلام توسط پیامبر مکرم (ص)، نقشی بی بدیل است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین بر نقش تاریخ‌ساز زنان در ادامه نهضت اسلامی و در تمام طول تاریخ اسلام، در همه بزنگاه های مهم تاکید کرد و اهمیت جهاد تبیین و لزوم آن را با ذکر قضیه خطبه فدکیه یادآو شده عنوان کرد: در ماجرای خطبه فدکیه  اینکه دردانه پیغمبر خدا (ص) با وجود قلّت یاران و محدودیت‌های شدید به میدان جهاد تبیین می‌آیند معنای مهمی دارد. خطبه فدکیه فراخوانی است به بلندای تاریخ فراخوانی برای همه مسلمانان به ویژه زنان مسلمان برای به میدان آوردن همه امکانات و توانایی ها در راستای اعتلای اسلام و بالندگی امت مسلمان.

مردانی گفت: حضرت زینب(ص) بهترین شاگرد مکتب و جهاد تبیینی بودند که مادر طاهره یشان پایه ریزی کردند. ایشان بعد از حادثه عاشورا و در زمانی که آماج سخت‌ترین آلام و مصیبت ها بودند با خطبه‌های خود پایه های حکومت ابن زیاد در کوفه و یزید بن معاویه در شام را لرزاند و همانطور که دشمنان شان نیز اعتراف کردند مانند فاتحان با قدرت و صلابت از ماندگاری اهل بیت گفتند.تاریخ اسلام مشحون از ظهور شیرزنانی است که یا خود میدان‌دار بودند و یا تکیه‌گاهی محکم بودند برای مردان میدان.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دشمنان ایران اسلامی امروز در اندیشکده‌های خود به نقش محوری زنان در پیروزی نهضت اسلامی و بقا و اعتلای آن پی برده اند، خاطرنشان کرد: دشمنان امروز برنامه های اختصاصی برای تاثیر گذاری منفی بر جامعه زنان و دختران ایران اسلامی دارند . امروزه دشمن تمام تلاش خود را برای تخریب فرهنگ مترقی حجاب و عفاف می کند به این خاطر است که آنها خوب می‌دانند زنی که الگویش فاطمه زهرا و زینب کبری (سلام الله علیهما) باشد استیلای ظالمانه غرب بر دنیا و عقبی خود را نخواهد پذیرفت. اما اگر دختر ما خدای ناکرده الگویش شد فلان سلبریتی داخلی یا خارجی این فرد دیگر خطری برای غرب و منافع و مطامع آن ندارد.

وی افزود:  انقلاب اسلامی کرامت زن ایرانی را به او  بازگرداند و  الگوی سومی برای زنان آزاده ترسیم کرد. الگویی که نه چون زن اغواگر غربی عروسک مطامع دنیای دیگران است و نه مانند زنان برخی کشورهای مرتجع شرقی عزلت نشین و طردشده است. الگویی که انقلاب اسلامی برای زنان ترسیم کرده است عبارت است از زنی متقید، عفیف و در عین‌حال بصیر و مشارکت کننده در سرنوشت خود و سرنوشت جامعه اسلامی. زنی که چه در خانه باشد و خانه دار و چه کارمند یا استاد تکیه گاه نظام اسلامی برای نیل به تمدن نوین اسلامی است.

مردانی در ادامه در التزام به جهاد تبیین، چند مورد از آمار مربوط به زنان و جایگاه آنها قبل و بعد از انقلاب اسلامی را مقایسه کرد و  گفت: قبل از انقلاب، سهم زنان از کرسی‌های دانشگاهی تنها یک درصد بود اما این رقم اکنون بیش از ۲۱ درصد است. در حوزه ورزش با اینکه اولین حضور ایران در المپیک سال ۱۹۴۸ یعنی بیش از ۳۰ سال پیش از انقلاب بوده است اما در تمام آن سالها و دوره ها تنها هشت زن ایرانی توانستند به المپیک راه پیدا کنند، اما به عنوان مثال فقط در سال ۲۰۲۰، ۱۰ بانوی ورزشکار محجبه از ایران در المپیک حضور داشتند. در سال‌های ۱۹۹۶ ، ۲۰۰۸ ، ۲۰۱۶ ، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ پرچمداران کاروان المپیک ایران زنان بودند که همه این دوره ها بعد از انقلاب بوده است. نسبت زنان دارای فوق تخصص از ۹ درصد قبل از انقلاب به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود:در حوزه های مدیریتی طبق آمار، قبل از انقلاب تنها ۶ درصد پست های مدیریتی از مدیریت های پایه تا مدیریت های عالی به زنان داده شده بود این رقم اکنون بالای ۴۰ درصد است. این موارد، این آمارها باید در جامعه تبیین شود باید مردم ما بدانند که جمهوری اسلامی تا چه اندازه در ارتقاء جایگاه علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان موثر بوده است. البته باید توجه کرد که در تلاش برای تقویت و توسعه جایگاه زن در جامعه و اجتماع نقش محوری زن در خانواده گم نشود. مقام معظم رهبری در این خصوص به درستی می فرمایند: "مسئله مادری، مسئله همسری، مسئله خانه و خانواده مسائل بسیار اساسی و حیاتی هستند در همه طرح هایی که ما داریم بایستی "خانواده" مبنا باشد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اساتید زن فعال، متقید و عفیف را بهترین الگو برای جامعه دانست و عنوان کرد: این الگو باید در جامعه شناسانده شود ما باید با جهاد تبیین با تولیداتمان به ویژه تولیدات رسانه‌ای، این الگو را به جامعه معرفی کنیم. باید نشان دهیم که چگونه یک زن می‌تواند در عین اینکه مادری متعهد و مهربان و همسری دلسوز است، متخصصی قوی فعال و متبحر نیز باشد. این یکی از وظایف اساتید زن است.نباید عنان تحلیل و تفکر دختران ما در دست سلبریتی های داخلی و خارجی باشد. اساتید زن باید میدان‌داران دفاع از هویت اسلامی زنان ایرانی باشند.

وی افزود: بسیج اساتید به واسطه خیل عظیم بانوان اساتید بسیجی سعی کرده نقشی محوری در حمایت از زنان متخصص برای ورود به عرصه‌های نظریه پردازی و سیاستگذاری ایفا کند،  تأسیس اندیشکده‌های تخصصی زنان تنها یکی از این گام هاست. بسیج اساتید آمادگی دارد تا با حمایت دولت جایگاه زنان و خواهران متخصص انقلابی و دغدغه مند را برای ورود به میادین و آوردگاه های فرهنگی، پژوهشی، علمی و اجتماعی تقویت کند. البته تحقیق عملی و اجرائیِ این امر نیازمند نگاه ویژه دولت به ویژه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به بسیج اساتید است. با شناختی که از خواهر گرانقدر سرکار خانم دکتر خزعلی و دغدغه ایشان نسبت به بسیج و به ویژه بسیج اساتید داریم ان شاء الله این مهم به زودی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.